Solat/Sembahyang Cara Nabi s.a.w.

Solat Cara Nabi s.a.w.

  • Arkib

  • Langgan email

  • Mengerjakan Solat Tarawih Menurut Sunnah Nabi

    Posted by admin di 15 September 2008

    Mengerjakan Solat Tarawih Menurut Sunnah Nabi

    Bulan Ramadan merupakan bulan yang penuh berkat. Padanya terdapat malam lailatulqadar iaitu satu malam yang lebih mulia dari seribu bulan. Padanyalah diturunkan al-Qur’an yang dijadikan panduan bagi seluruh umat Islam. Firman Allah S.W.T: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) itu pada malam al-Qadar. Apakah cara yang membolehkan engkau mengetahui kebesaran lailatulqadar itu? Lailatulqadar ialah malam yang paling baik berbanding 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin TUHAN mereka membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikutnya). Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.” – Surah al-Qadr: 1-5.

    Pada bulan Ramadan ini jugalah Allah melimpahkan kasih sayang-Nya kepada seluruh hamba-hamba-Nya yang bertakwa. Ganjaran pahala kurniaan-Nya untuk hamba-Nya yang beribadah pada bulan Ramadan juga berlipat kali ganda melebihi bulan-bulan yang lain. Inilah bulan di mana pintu syurga dibuka seluas-luasnya manakala pintu neraka ditutup serapat-rapatnya. Sabda Rasulullah s.a.w. : “Apabila datang bulan Ramadan, pintu-pintu syurga akan dibuka.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1898.

    Selanjutnya baginda bersabda: “Apabila masuk bulan Ramadan, pintu-pintu langit dibuka dan pintu-pintu neraka jahanam ditutup.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1899.

    Oleh itu, amat rugi sekiranya amalan ibadah yang kita kerjakan pada bulan yang mulia ini tidak diterima oleh Allah kerana tidak menepati kehendak-Nya. Untuk memastikan segala amal ibadah kita di terima oleh Allah, ia perlu memenuhi dua syarat utama, iaitu:

    1. Amal ibadah hendaklah dikerjakan semata-mata ikhlas kerana Allah. Apa yang dimaksudkan dengan ikhlas ialah tidak bercampur dengan unsur syirik dan khurafat.

    2. Amal ibadah itu juga hendaklah dikerjakan mengikuti (ittiba’) sunnah Nabi s.a.w yang sahih. Haram sama sekali mencampur-adukkan ibadah dengan perkara bid’ah.

    Solat tarawih merupakan satu sunnah yang amat dituntut bagi seluruh umat Islam untuk mengerjakannya pada malam bulan Ramadan. Sabda baginda : “Sesiapa solat pada malam Ramadan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran (daripada Allah), diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.” – Hadis riwayat Imam Muslim di dalam Sahihnya, no: 759.

    Berikut adalah tatacara mengerjakan solat tarawih menurut sunnah Nabi s.a.w. :

    1. Waktu untuk mengerjakan solat tarawih.

    Solat tarawih adalah solat sunat yang dikerjakan pada waktu malam pada bulan Ramadan, iaitu selepas mengerjakan solat Isyak dan sebelum masuk waktu solat Subuh. Namun, waktu paling afdal untuk dilaksanakan solat tarawih adalah sepertiga malam yang terakhir, iaitu bermula dari pukul 3.00 pagi sehingga sebelum masuk waktu subuh. Sabda Rasulullah s.a.w: “Tuhan kita Tabaraka wa Ta’ala turun pada setiap malam ke langit dunia ketika masih tinggal sepertiga malam yang akhir. Allah berfirman: Sesiapa yang berdoa kepada-Ku pasti Aku akan makbulkannya, sesiapa yang meminta kepada-Ku pasti Aku akan memberinya dan sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku pasti Aku akan mengampunnya.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1145

    Walau bagaimana pun, sekiranya dilakukan secara berjemaah di masjid, umat Islam diperintahkan mengikut perbuatan imam serta waktu yang telah ditetapkan oleh pihak masjid. Tetapi, ada baiknya juga sekiranya masjid-masjid di Malaysia mempelbagaikan sunnah Nabi
    s.a.w berkaitan solat tarawih. Setidak-tidaknya sekali-sekala mengerjakan majlis solat tarawih pada sepertiga malam yang akhir. Solat sunat tarawih ini kebiasaannya digandingkan dengan solat sunat witir sebagai penutupnya.

    2. Jumlah rakaat solat tarawih.

    Cara mengerjakan qiyam Ramadan ini adalah sama dengan qiamullail. Ia boleh dilakukan dengan dua rakaat dua rakaat dan ia tidak mempunyai batasan jumlah rakaat yang maksimum. Malah, ia juga boleh digabungkan dengan hanya satu rakaat solat sunat witir. Abdullah bin Umar r.a berkata: “Sesungguhnya seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah! Bagaimanakah cara melakukan solat malam? Baginda bersabda: Dua rakaat dua rakaat. Apabila engkau bimbang (waktu solat Subuh akan masuk), laksanakan terus solat witir sebanyak satu rakaat.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1137.

    Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h menyatakan di dalam kitabnya Majmu’ al-Fatawa, jilid 22, muka surat 272:

    “Mengenai solat qiyam Ramadan (solat tarawih), Nabi s.a.w tidak pernah menetapkan jumlah rakaatnya. Namun, baginda sendiri tidak pernah mengerjakannya melebihi 11 atau 13 rakaat sama ada pada bulan Ramadan atau bulan lain. Baginda melakukan solat qiyam dengan memanjangkan rakaatnya. Apabila Umar r.a mengumpulkan orang ramai untuk melakukan solat tarawih secara berjemaah yang diimami oleh Ubai bin Ka’ab r.a, dia (Ubai) telah melaksanakannya bersama mereka sebanyak 20 rakaat kemudian diikuti solat witir tiga rakaat. Beliau melakukan begitu sambil meringankan bacaan al-Quran selari dengan kadar penambahan rakaat supaya ia lebih ringan (tidak terlalu panjang solatnya) berbanding solat satu rakaat yang dipanjangkan rakaatnya. Setelah itu sebahagian generasi salaf melaksanakan solat tarawih sebanyak 40 rakaat diikuti solat witir sebanyak tiga rakaat. Sebahagian yang lain melaksanakannya sebanyak 36 rakaat diiuti tiga rakaat witir. Semua ini memang telah berlaku. Oleh itu, sesiapa sahaja yang beribadah pada malam Ramadan dengan apa sahaja jumlah rakaat, dia diira telah berbuat kebaikan. Paling afdal, perbezaan jumlah rakaat dikira berdasarkan kepada keadaan orang-orang yang mengerjakan solat itu. Jika keadaan mereka memungkinkan dilaksanakan solat tarawih dengan lama, ketika itu lebih afdal melaksanakan solat tarawih dengan 10 rakaat diikuti tiga rakaat witir sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w dan salafussoleh.
    Tetapi, jika tidak mungkin melaksanakan sedemikian, solat tarawih yang dilakukan sebanyak 20 rakaat lebih afdal dan itulah yang dilakukan oleh majoriti umat Islam kerana yang demikian itu adalah dipertengahan antara sepuluh rakaat dan empat puluh rakaat. Manakala jika solat tarawih dilaksanakan sebanyak 40 rakaat atau lebih, terdapat perbezaan ulama mengenainya sama ada dibolehkan atau dimakruhkan. Hal ini ditegaskan oleh beberapa orang imam muktabar seperti Imam Ahmad bin Hanbal. Sesiapa yang beranggapan bahawa solat qiyam Ramadan (solat tarawih) mempunyai ketetapan jumlah rakaatnya daripada Nabi s.a.w tanpa boleh ditambah atau dikurangi jumlahnya, sebenarnya dia telah membuat satu kesilapan.”

    Diharapkan kenyataan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah r.h ini akan meredakan polemik yang sering berlaku di Malaysia tentang jumlah rakaat solat tarawih sama ada 8 rakaat atau 20 rakaat. Ternyata kedua-duanya adalah benar di sisi syarak. Namun begitu hendaklah ianya dilaksanakan dengan thumakninah, bacaan yang tartil dan tidak tergesa-gesa. Tindakan sesetengah masjid yang ingin mengejar 20 rakaat namun solat tarawih tersebut dikerjakan secara gopoh-gapah adalah tidak wajar. Ingatlah bahawa rasulullah s.a.w. pernah menegur seorang sahabat yang melakukan solat secara gopoh-gapah dan beginda menyuruhnya untuk mengulangi solat.

    Daripada Abu Hurairah r.a, dia berkata: Bahawa Nabi s.a.w masuk masjid dan masuk pula seorang lelaki lalu melakukan solat. Kemudian dia datang dan memberi salam kepada Nabi s.a.w.. Nabi s.a.w. membalas salamnya lalu bersabda: “Kembalilah dan solatlah, kerana sesungguhnya engkau belum bersolat.” Maka dia pun solat sekali lagi. Kemudian dia datang lagi dan memberi salam kepada Nabi s.a.w., maka baginda bersabda: “Kembalilah dan solatlah, kerana sesungguhnya engkau belum bersolat (tiga kali).” Lelaki itu berkata: “Demi zat yang mengutusmu dengan kebenaran, aku tidak dapat melakukan yang lebih baik dari itu, maka ajarkanlah aku.” Baginda s.a.w.bersabda: “Apabila engkau berdiri untuk solat maka takbirlah, kemudian bacalah yang mudah bagimu dari al-Qur’an. Kemudian rukuklah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam rukuk, kemudian bangkitlah (iktidal) hingga engkau tegak (lurus) berdiri.Kemudian sujudlah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam sujud, lalu bangkitlah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam duduk (duduk antara dua sujud). Kemudian sujudlah hingga engkau tenang (thumakninah) dalam sujud. Lakukan demikian dalam semua solatmu.” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, no. 793.

    Hanya sahaja Rasulullah s.a.w. mengerjakan solat tarawih dan solat qiamullail sebanyak 11 atau 13 rakaat sebagaimana hadis-hadis dibawah.

    Abu Salamah r.a pernah bertanya kepada Aisyah r.a tentang solat malam Rasulullah s.a.w di bulan Ramadan. Aisyah menjawab: “Rasulullah s.a.w tidak pernah menambah rakaat solatnya di bulan Ramadan dan atau bulan lain melebihi sebelas rakaat. Baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1147.

    Hadis di atas ini menunjukkan bahawa solat tarawih ini juga boleh dikerjakan empat rakaat-empat rakaat. Ianya boleh dikerjakan sebagaimana tatacara solat fardhu yang empat rakaat iaitu dengan dua tahiyat dan boleh juga dikerjakan sebanyak empat rakaat sekaligus dengan hanya satu tahiyat sahaja. Sekiranya ingin dilaksanakan dengan hanya satu tahiyat maka setiap rakaat hendaklah dibaca surah-surah atau ayat-ayat dari al-Qur’an.

    Aisyah r.a berkata:

    “Biasanya Nabi s.a.w solat di malam hari sebanyak 13 rakaat termasuk witir dan dua rakaat solat sunat fajar (solat sunat sebelum fardu Subuh).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1140.

    3. Solat tarawih boleh dilaksanakan secara berjemaah atau bersendirian.

    Pada zaman Rasulullah s.a.w., baginda pernah mengerjakan solat tarawih ini secara berjemaah bersama para sahabat baginda pada beberapa malam. Kemudian baginda meninggalkannya lalu solat tarawih tersebut didirikan secara bersendirian kerana takut ianya akan diwajibkan. Hal ini adalah sebagaimana yang diriwayatkan daripada ‘Aisyah r.a: Bahawasanya Nabi s.a.w. bersolat di masjid, maka bersolat pulalah bersama-samanya beberapa orang. Pada malam yang kedua baginda bersolat lagi, maka banyaklah orang-orang yang mengikuti solatnya. Kemudian orang ramai berkumpul di masjid pada malam yang ketiga atau yang keempat, tetapi Nabi s.a.w. bersabda: Aku telah melihat apa yang kamu lakukan semalam. Tidak ada yang menghalangi aku keluar kepada kamu kecuali kerana aku takut ia diwajibkan ke atas kamu. Kejadian itu berlaku pada bulan Ramadhan. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahihnya no: 1129

    Bersolat tarawih secara bersendirian ini kekal sehingga pada zaman ‘Umar lalu beliau mengumpulkan orang ramai untuk mengerjakan solat tarawih ini secara berjemaah. Daripada ‘Abdul Rahman bin ‘Abdul Qari yang berkata: Pada satu malam di bulan Ramadan aku keluar bersama ‘Umar al-Khaththab r.a ke masjid. Di dapati orang ramai berselerakan. Ada yang solat bersendirian, ada pula yang bersolat dan sekumpulan (datang) mengikutinya. ‘Umar berkata: “Jika aku himpunkan mereka pada seorang imam adalah lebih baik.” Kemudian beliau melaksanakannya maka dihimpunkan mereka dengan (diimamkan oleh) Ubai bin Ka’ab. Kemudian aku keluar pada malam lain, orang ramai bersolat dengan imam mereka (yakni Ubai bin Ka’ab). Berkata ‘Umar: “Sebaik-baik bidaah adalah perkara ini, sedangkan yang mereka tidur (solat pada akhir malam) lebih dari apa yang mereka bangun (awal malam).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Shahihnya no: 2010

    Hadis-hadis di atas membuktikan Rasulullah s.a.w pernah melaksanakan solat tarawih secara berjemaah dan juga bersendirian. Oleh itu, kedua-duanya cara solat sama ada secara berjemaah atau sendirian adalah sunnah Rasulullah s.a.w. Namun demikian menerusi hadis di bawah, Rasulullah s.a.w menegaskan kelebihan mengerjakan solat tarawih secara berjemaah sehingga selesai umpama mendapat ganjaran solat sepanjang malam dan inilah yang sewajarnya cuba kita usahakan untuk mendapatnya pada bulan Ramadan yang penuh berkat ini. Abu Dzar al-Ghafiri r.a berkata: “Kami berpuasa bersama Rasulullah s.a.w pada bulan Ramadan. Baginda tidak mengerjakan solat (tarawih) bersama kami sehingga tinggal lagi tujuh malam terakhir (bulan Ramadan). Lalu (pada malam itu) baginda mengerjakan solat (tarawih) bersama kami sehingga sepertiga malam. Kemudian, baginda tidak keluar mengerjakan solat (tarawih) bersama kami pada malam yang keenam (sebelum akhir Ramadan). Kemudian, baginda mengerjakan solat (tarawih) bersama kami pada pada malam kelima (sebelum akhir Ramadan) sehingga seperdua malam. Aku (Abu Dzar) berkata: Ya Rasulullah! Alangkah baiknya jika kamu memberi keringanan kepada kami untuk mengerjakan solat pada sisa-sisa malam ini. Rasulullah s.a.w menjawab: Sesungguhnya sesiapa yang mengerjakan solat tarawih bersama imam sehingga selesai, Allah menulis (ganjaran) baginya umpama mengerjakan solat sepanjang malam.” – Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 1587.

    4. Bacaan dalam solat tarawih

    Rasulullah s.a.w. tidak menetapkan bacaan ayat-ayat atau surah-surah yang tertentu pada rakaat-rakaat yang tertentu mahupun pada malam-malam yang tertentu untuk solat tarawih ini. Dalam hal ini imam diberikan kebebasan sepenuhnya untuk memilih surah-surah yang hendak dibaca sesuai dengan kemampuannya dan keadaan jemaah yang mengikutinya. Sekiranya para jemaah mempu serta berkeinginan kepada bacaan yang panjang maka hendaklah solat tarawih tersebut dipanjangkan bacaannya sebagaimana yang telah dilakukan oleh generasi al-Salafussoleh. Namun demikian sekiranya solat tarawih tersebut dididirikan dengan bacaan yang panjang akan menyebabkan para jemaah lari dari solat jemaah maka hendaklah imam tersebut meringankan
    bacaannya.

    5. Berzikir di antara solat-solat tarawih

    Mereka yang mengerjakan solat tarawih ini akan berehat untuk menghilangkan penat diselang-selang solat tersebut. Dari tatacara inilah solat qiyam ramadhan mendapat gelaran tarawih. Para ulamak sepakat tentang disyari’atkan untuk istirehat setelah selesai mengerjakan empat rakaat. Amalan inilah yang telah diwarisi daripada generasi al-Salafussoleh dan ianya berkemungkinan didasari daripada perkataan ‘Aisyah r.a ketika menggambarkan tatacara solat tarawih Rasulullah s.a.w.: “Baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1147.

    Tidak disyari’atkan ada bacaan zikir-zikir, selawat-selawat mahupun doa-doa yang tertentu semasa waktu istirehat ini. Namun demikan sewajarnya tempoh tersebut dipergunakan untuk membaca ayat-ayat suci al-Qur’an, zikir-zikir, doa-doa dan selawat yang sabit daripada hadis-hadis Nabi secara bebas tanpa penetapan bacaan atau kaifiat yang tertentu. Hanya sahaja yang lebih menepati sunnah adalah zikir, doa atau selawat tersebut dilakukan secara sendirian dan dengan suara yang perlahan. Tatacara berzikir sebeginilah yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. sebagaimana firman-Nya:

    “Sebut serta ingatlah Tuhanmu dalam hatimu dengan merendahkan diri disertai perasaan takut (melanggar perintahnya) di samping tidak menguatkan suara, iaitu di pada waktu pagi dan petang. Janganlah engkau termasuk orang-orang yang lalai.” – Surah al-A’raaf:205.

    Berdasarkan ayat di atas, dapatlah kita fahami bahawa Allah sendiri telah memerintahkan kita sebagai hamba-Nya agar berzikir kepada-Nya dengan suara yang perlahan atau untuk lebih spesifik hanya diri sendiri yang mendengar zikir tersebut.

    Selanjutnya Allah S.W.T. berfirman: “Apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (dengan mereka). Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila Dia berdoa kepada-Ku. Oleh itu, mereka hendaklah menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku) dan mereka hendaklah beriman kepada-KU supaya mereka menjadi baik serta betul.” – Surah al-Baqarah: 186.

    Mengenai sebab penurunan ayat ini, al-Qurtubi telah menyatakan di dalam kitabnya Tafsir al-Qurthubi, jilid 1, muka surat 219:

    Daripada al-Sholah bin Hakim bin Mu’awiyah bin Haidah al-Qusyairi, daripada ayahnya, daripada datuknya, bahawa ada seorang Arab Badwi berkata kepada Rasulullah s.a.w:

    “Wahai Rasulullah! Apakah Rabb kami berada dekat dengan kami sehingga memadai hanya kami bermunajat (berbisik) kepada-Nya atau Dia berada jauh sehingga kami perlu menyeru-Nya (dengan suara kuat)? Baginda hanya berdiam diri. Tidak berapa lama kemudian, Allah turunkan ayat di atas ‘wa idza sa’alaka ‘ibadi ‘anni fainni qorib’. Setelah itu, dinyatakan pula satu riwayat daripada Ahmad daripada Abu Musa al-Asya’ari r.a, dia telah berkata: Kami pernah bersama Nabi s.a.w dalam satu peperangan. Setiap kali kami melalui jalan mendaki atau menurun di suatu lembah, kami akan mengeraskan suara melaungkan takbir. Lalu baginda mendekati kami seraya bersabda: “Wahai sekalian manusia! Kasihanilah diri kamu semua kerana kamu tidak berdoa kepada sesuatu yang tuli dan bukan kepada sesuatu yang berada jauh. Sesungguhnya yang kamu seru itu lebih dekat berbanding seseorang antara kamu daripada tengkuk unta yang dinaikinya. Wahai Abdullah bin Qais, bagaimana jika aku ajarkan kepadamu satu kalimah daripada khazanah syurga, iaitu la haula wa la quwwata illa billah.”

    Demikianlah beberapa tatacara solat tarawih yangdiambil dari hadis-hadis Rasulullah. Semoga ianya dapat dijadikan pedoman bagi kita semua untuk melaksanakan solat tarawih ini sebagaimana yang telah diajarkan oleh baginda. Sesungguhnya mencontohi solat Rasulullah s.a.w. telah diwajibkan oleh baginda sendiri sebagaimana sabdanya: Solatlah kamu sekalian sebagaimana kamu melihat aku bersolat. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, no. 631.

    Apatah lagi mencontohi Rasulullah s.a.w. adalah bukti yang jelas yang menunjukkan kecintaan kita kepada Allah S.W.T. sebagaimana firman-Nya: Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. – ali ‘Imraan (3) : 31

    Semoga dengan kesungguhan kita dalam mencontohi Rasulullah s.a.w kita akan termasuk dalam golongan yang mendapat rahmat Allah dan segala dosa kita diampunkan oleh-Nya.

    Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus

    Cara solat terawih untuk yang sibuk

    Muat Turun ebuku Cara solat Tarawih dan witir Nabi s.a.w.

    ————————————————————————————————–

    Memang bagus! Setiap “Like, Pledge & Share”, Colgate akan dermakan wang pada rumah anak yatim!
    http://says.com/recommendations/mari-beramal-bersama-colgate


    About these ads

    33 Respons to “Mengerjakan Solat Tarawih Menurut Sunnah Nabi”

    1. akak t said

      sya keliru jika sembahyang berjemaah perlukah memberi salam kanan ke kiri,selepas 2 niat solat dan seterusnya

    2. Jalaluddin said

      Terima kasih di atas perkongsian ilmu dalam web ini… tahniah semuga usaha anda akan diberkati…

    3. ans said

      salam yang pertama sahaja wajib,yg ke 2 sunat.belajar semula 13 rukun solat ap yg wajib dan apa yang sunat.

    4. ans said

      http://fiqh-am.blogspot.com/2008/06/selok-belok-ilmu-fiqh.html. lawati laman web ini.

    5. haida said

      salam…saya tidak pernah n tidak tahu cara solat terawih. boleh terangkan cara n bacaannya mengikut turutan terawih untuk wanita? terima kasih.

      • pro-tajdid said

        Waalaikumussalam. Apa yang anda tidak faham sebenarnya? Solat terawih adalah solat malam. Solatlah 2 rakaat- 2 rakaat dan bacalah bacaan dari ayat Al-Quran yang anda hafal. Selepas setiap 2 rakaat, zikirlah dengan zikir yang anda telah ketahui kerana Nabi s.a.w. tak pernah menetapkan zikir apa yang hendak dibaca setiap selepas 2 rakaat. Tiada apa perbezaan di antara lelaki dan wanita.

        • NUR LIYANA ABDULLAH said

          Saya sebenarnya seorang mualaf.. Saya tak pandai bagaimana kah cara / panduan hendak mengerjakan solat terawikh ramadhan secara bersendirian. Saya telah cuba mencari buku yang berkaitan tetapi kebanyakan buku yang ada di pasaran lebih kepada memuatkan bacaan dalam tulisan jawi bagi bacaan yang perlu dibaca semasa solat. Masalahnya saya belum pandai membaca dalam tulisan jawi dan saya amat memerlukan panduan tersebut. Terima kasih.

          solat tarawikh adalah solat sunat pada waktu malam, sama juga seperti solat tahajud dan sebagainya.. solat sunat mcm biasa 2 rakaat, 2 rakaat sehingga jumlah rakaat yg dikehendaki…

    6. sambalkicap said

      bagaimana pula lafaz niat solat terawih jika dilakukan bersendirian?

      • pro-tajdid said

        Assalamualaikum. Anda niat di dalam hati bahawa anda hendak solat malam/terawih sendirian kerana Allah. Tidak perlu susun atau lafaz niat kerana Nabi s.a.w. tak pernah ajar cara nak niat, anda niat sahaja di dalam hati.
        http://www.bidaah.tk

        • antipemecahbelah said

          Kita hidup di zaman yg teruk, majoriti antara kita sentiasa alpa dan lalai.
          Lafaz niat bertujuan untuk menolong hati..
          Jika seseorang lebih senang hadirkan niat dalam hati dengan melafaz niat sebelum takbir, mengapa nak di larang tanpa ada dalil yang khusus mengharamkan lafaz niat.

          Perkataan bidaah perlu difahami dengan sedalamnya sebelum mengatakan bidaah itu seakan2 perkataan salah atau haram.

          Adapun lafaz niat yang mudah untuk solat;

          Solat sendirian,
          “Sahaja aku sembahyang terawih dua rakaat”
          atau lebih ringkas
          “Aku sembahyang terawih dua rakaat”

          Solat berjemaah,
          “Sahaja aku sembahyang terawih dua rakaat mengikut imam”
          atau lebih ringkas
          “Aku sembahyang terawih dua rakaat mengikut imam”

    7. rafael said

      Terima kasih atas pedoman ini.

    8. Dato' K said

      Tuan, saya ada satu soalan.
      bolehkah solat tarawih dibuat selepas solat maghrib, sebelum isyak. sekiranya boleh atau tidak, sila berikan sebab musabab dan apa2 dalil yang menyokong.

      terima kasih.

      • pro-tajdid said

        Assalamualaikum.

        “Dari ‘Aisyah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam pernah solat
        malam (tahajjud/terawih), iaitu selepas solat ‘Isya sehingga fajar sebanyak sebelas rakaat, baginda salam
        setiap dua rakaat dan berwitir dengan satu rakaat”. (H/R Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu
        Daud, Nasaii dan Ibnu Majah)

        Jika buat sebelum Maghrib, bagaimana Nabi s.a.w. hendak membaca ayat yang panjang-panjang?

        “Dari Zaid bin Khalid al-Juhani bahawasanya dia berkata: Aku pernah memerhatikan
        dengan teliti cara solat malamnya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Baginda
        memulakan dengan dua rakaat yang ringan (pendek bacaannya), kemudian solat dua
        rakaat yang amat panjang (panjang bacaannya), kemudian solat dua rakaat yang kurang
        panjang dari sebelumnya, dua rakaat yang kurang panjang dari sebelumnya, kemudian
        solat lagi dua rakaat yang lamanya kurang dari dua rakaat yang sebelumnya, lalu solat
        lagi dua rakaat yang lamanya kurang dari dua rakaat sebelumnya, kemudian solat lagi
        yang lamanya kurang dari dua rakaat sebelumnya, kemudian baginda solat witir satu
        rakaat, maka semuanya tiga belas rakaat”. (H/R Muslim 2/183)

        Wallahua’lam.

    9. vey said

      assalamualaikum tuan,apakah bacaan surah/ayat yang panjang-panjang adalah satu kemestian dalam solat tarawih?

      • pro-tajdid said

        Waalaikumussalam.

        “Seutama solat iaitu panjangnya qunut (lama berdiri)”
        [H.R. Muslim dan lain-lain.]

        Tidak semestinya surah/ayat panjang, tetapi sunnah Nabi s.a.w. dan golongan salafus soleh, ayat/surah memang dibaca panjang.Sebaik-baiknya surah/ayat itu panjang bukan zikir selepas tarawih yang panjang.

        Wallahua’lam.

        • ..::* Zunn *::.. said

          Ya.. mengikut kemampuan sendiri & jika ianya berjemaah dalam melakukan solat.. Maka lihat paada uruf jemaah tersebut supaya sesuai dengan keadaan jemaaf tersebut.. Jikanya iaanya dibaca panjang dan boleh membuatkan jemaah makin kurang, lebih elok dengan surah yg pendek dan senang utk difahami..

          Walahua’lam..

    10. Saya muslim dari kayuagung, oki, sumsel, indonesia.
      Mau bertanya :
      1. ditempat saya diantara dua rakaat solat kami membaca solawat dipimpim oleh satu orang (kami sebut bilal) dan diikuti jemaah lainya.
      2. Mulai dari malam ke 16 sampai malam terakhir pada rakaat terakir solat witir kami membaca doa kunut.
      Apakah benar yg kami kerjakan ini?
      Mohon jawaban

      • pro-tajdid said

        Assalamualaikum.
        1. Amalan tersebut tidak pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w. dan sahabatnya mahupun imam Syafie.
        2. Benar! Dalil qunut witir semasa 16+ Ramadhan dari HR Ibnu Abi Syaibah.

    11. Mazlan Muhamed said

      Assalaamualaikum Tuan,
      Ketika solat sunat terawih, ketika Imam membaca surah selepas surah Alfatihat, ada kah wajib bagi makmun membaca surah alFatihat atau tidak wajib membaca nya kerana solat beriman sekira nya imam membaca secara jaharr maka makmun tidak perlu membaca fatihah.
      Salam.

      • pro-tajdid said

        Waalaikumussalam. Tidak wajib. Makmum perlu dengar sahaja bacaan al-Quran.
        “Ertinya : Dan jika dibacakan Al-Qur’an maka perhatikanlah, dan diamlah, agar kalian mendapat rahmat “[Al-A’raaf : 204]

    12. lokman said

      kalau antara 4 rakaat tak perlu baca zikir..boleh tak?kita terus je

      • admin said

        ya, teruskan saja memang boleh….

        • ..::* Zunn *::.. said

          Ya.. tidak ada apa2 dalil / burhan yang mengatakan ianya kena mngikut apa2 step.. dan tidak membatalkan apa2 solat yg dilakukan.. Teruskan dengan rakaat yg sterusnya.. Tapi jika lebih baik dan elok ianya dengan zikir kepada Nabi S.A.W..

    13. ramnah said

      adakah perlu untuk kita membaca doa iftitah sewaktu solat tarawih?
      Apakah hukum kalau ianya di baca?

      Terima kasih

      bacalah seperti biasa… hukumnya sama seperti baca semasa solat sunat yg lain..

    14. hayati said

      Assalamualaikum,

      Bagaimana cara utk menqadakan solat , kira pernah ditinggal kan dari usia muda.
      Ada kah solat qada dilakukan sebelum solat waktu atau selepas solat waktu. Apa kah hukum atau cari mengganti kan solat yg ditinggalkan dan niatnya .

      terima kasih

      wsalam… ulama berbeza pendapat hal ini…. jika nak qada byk sangat… mintalah ampunan dan bertaubatlah kpd Allah.. solat wajib ditunaikan pada waktunya, tidak sah solat di luar waktu seperti nak qada balik… jadi banyaklah buat amal kebaikan dan bertaubat, tak perlu qada sbb tak sah solat di luar waktu…

    15. hayati said

      1- apa kah hukum bagi wanita solat jumaat di masjid, adakah perlu dilakukan solat zuhur juga.
      saya bertugas di kuwait..pendapat dari ustazah dari pusat pengajian agama ,mengatakan boleh..
      ini bukan lah dilakukan pada tiap2 jumaat , tetapi bila ada jemputan iman dari luar negara , kita hendar juga mendengar kutbah yg memberi menafaast ,,

      2- wanita uzur – ustazah berkata masih boleh belajar mengaji..dgn syarat tangan dialas, niat untuk belajar atau mengafal ,,tetapi bukan lah dgn membaca keseluruhan kitab…sekira tidak guru sendiri tak bole mengajar dan anak murid ketingalan pelajaran.

      terima kasih.

      1. cukup salah satu…
      2. tak ada masalah utk membaca dan mengajar al-Quran.. boleh rujuk ebook utk dalil…

    16. malik said

      Salam,

      Sekiranya kita ada sembahyang wajib yg tidak di qadha lagi, boleh kita mengerjakan sembahyang sunat tarawih ?

      Wassalam.

      wsalam…. tak ada masalah… solat wajib pada waktunya walaupun sakit tubuh badannya , sepatutnya tak ada istilah qada dlm solat….

    17. ingintahu said

      kebiasaan solat terawih kini dilakukan 20rakaat. adakah 20 rakaat ini dibuat dari hari pertama puasa atau ia bertambah dari hari ke hari?
      Bolehkah bagi langkah-langkah bagi mengerjakan solat ini? maksudnya, dari berdiri tegak hinggalah memberi salam serta dengan bacaannya.

      ikut kefahaman dalil masing2 ingin lakukan berapa rakaat…

      solat ini adalah solat sunat waktu malam, tak ada beza pun caranya dengan solat malam yg bukan di bulan Ramadhan…

    18. norhayati said

      Assalammualaikum Tuan, boleh bagi doa/zikir yang perlu dibaca selepas rakaat yang ke-4 dan ke-6 bagi solat tarawwih ini…kalo tidak membaca doa/zikir selepas solat, boleh ke??

      wsalam… ya, tak ada masalah, tak perlu baca pun tak menjejaskan apa2 pun…

    19. kajol said

      salam….macamane plak nak buat solat witir tu??

      wsalam… solat 3 rakaat.. rujuk ebook..

    20. sufian said

      Assalamualaikum Tuan,
      Saya kurang ilmu dan mahu bertanya sedikit mengenai solat tarawih secara bejemaah.
      Semasa imam membaca al-fatihah, adakah jemaah perlu membaca doa iftitah?

      wsalam…dengar saja imam baca alFatihah, tak perlu baca….

    21. assalamualaikum tuan ,adakah bacaan tahiyyat awal yang dibaca semasa tahiyyat akhir solat terawih.

    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s

     
    Ikut

    Get every new post delivered to your Inbox.

    Join 35 other followers

    %d bloggers like this: